Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • E-tjänster & blanketter
Logga in
viktigt

2025-06-10: Vi har just nu tekniska störningar i e-tjänster som kräver inloggning med BankID. Det går att påbörja ett ärende men det går för närvarande inte att skicka in det. Felsökning pågår.

  • StartsidaPil

Rapportera personuppgiftsincident

Definition

En personuppgiftsincident är en säkerhetsincident som kan innebära risker för människors fri- och rättigheter. Riskerna kan innebära att någon förlorar kontrollen över sina uppgifter eller att rättigheterna inskränks.

Via den här e-tjänsten kan man anmäla en personuppgiftsincident, misstanke om eller risk för incident.

Tänk på att allt som skickas in via e-tjänsten blir en allmän handling. Undvik personuppgifter som ni inte vill ska röjas.

Exempel:

  • diskriminering, identitetsstöld, bedrägeri, skadlig ryktesspridning
  • finansiell förlust
  • brott mot sekretess eller tystnadsplikt

En personuppgiftsincident har till exempel inträffat om uppgifter om en eller flera registrerade personer har

 Exempel:

  • blivit förstörda
  • gått förlorade på annat sätt
  • kommit i orätta händer

Det spelar ingen roll om det har skett oavsiktligt eller med avsikt. I båda fallen är det personuppgiftsincidenter. 

Exempel:

  • Någon har kommit över ett lösenord som gör att den skulle kunna logga in i system som behandlar personuppgifter.
  • Ett glömt papper i skrivare som innehåller uppgifter om namn och sjukdomstillstånd.
  • En dator har fått skadlig kod som gör att obehörig skulle kunna komma åt personuppgifter.
  • Känsliga uppgifter hanteras eller skyddas på fel sätt.

Den personuppgiftsansvarige är skyldig att anmäla en personuppgiftsincident som innebär en hög risk för den registrerade till Integritetsskyddsmyndigheten inom 72 timmar efter att den har upptäckts. Detta gäller även om incidenten inträffat hos ett personuppgiftsbiträde, det vill säga någon av våra leverantörer. Därför är det viktigt att vi får kännedom om en inträffad personuppgiftsincident så snart som möjligt.

Alla personuppgiftsincidenter ska rapporteras via e-tjänsten. Det är viktigt för att vi ska kunna agera vid både allvarliga och mindre allvarliga brister. 

Nästa

Kontakta oss

E-post: info@fagersta.se
Växeln: 0223-440 00

Besök oss

Bangårdsgatan 1
737 80 Fagersta

Snabblänkar

GDPR – Dataskyddsförordningen

  • Facebook